Kto wydaje decyzję środowiskową dla gminy? Jaki jest organ właściwy do ich wydawania?

Kto wydaje decyzję środowiskową dla gminy? Dla której inwestycji ten organ jest właściwy do wydania decyzji środowiskowej? Przeczytaj artykuł i sprawdź.

Czy gmina potrzebuje decyzji środowiskowej dla inwestycji?

Jednostki samorządu terytorialnego planując inwestycje na swoim terenie, zobowiązane są do uzyskania decyzji środowiskowej i oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Często w takiej sytuacji zdarza się, że organ wykonawczy jest jednocześnie organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot od niej zależny w rozumieniu art. 24m ust. 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. 

Może to jednak sprawiać, że Wójt, Burmistrz, Prezydent staje przed sporem kompetencyjnym z innymi organami właściwymi do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, m.in. regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (RDOŚ), Dyrektorem Lasów Państwowych, czy innymi organami samorządowymi. Kto więc wydaje decyzję środowiskową dla gminy?

Kiedy gmina potrzebuje decyzji środowiskowej? – Przedsięwzięcia i inwestycje

Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wykonuje się w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej. 

Pozwala ona na zbadanie wpływu planowanego przedsięwzięcia na określone elementy środowiska. 

Raport środowiskowy ma na celu przeanalizowanie zagrożeń oraz aplikację odpowiednich działań, które umożliwią ograniczenie lub nawet wykluczenie szkodliwego wpływu na środowisko. Chodzi tu głównie o uregulowanie negatywnych czynników takich jak: emisja gazów czy dokuczliwych hałasów do środowiska.

Czy gmina może “sama wydać sobie” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?

Decyzje dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko mogły być na przestrzeni lat, wydawane przez różne organy. Pierwotnie gmina sama mogła sama sobie wystawić taką decyzję dla części inwestycji, jednakże prawo zostało zmienione w związku z czym, decyzje środowiskowe dla części przedsięwzięć wydawał regionalny dyrektor ochrony środowiska z ramienia generalnego dyrektora ochrony środowiska. 

Prawo w 2019 roku zostało zmienione i obecny stan prawny pozwala jednostkom administracyjnym odpowiadać za wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla gimn.

Należy jednak podkreślić, że w Organ wydający decyzje środowiskowe przy pisaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach musi uwzględnić opinie i uzgodnienia organów wpadkowych.

Kto wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?

RDOŚ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla:

  • Inwestycji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, tj.: dróg, napowietrznych linii elektroenergetycznych, instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztucznych zbiorników wodnych, obiektów jądrowych, składowisk odpadów promieniotwórczych.
  • Przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej.
  • Przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich.
  • Zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny.
  • Przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.
  • Inwestycji w zakresie terminalu.
  • Inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi.
  • Przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin, lub na wydobywaniu kopalin ze złóż.
  • Strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej oraz inwestycji towarzyszącej realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych.
  • Przedsięwzięć, o których mowa w pkt 3, dla których wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych.
  • Inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
  • Przedsięwzięć, w odniesieniu do których wniósł sprzeciw, o którym mowa w art. 72 ust. 10.
  • Zmian dokonywanych w obiektach kwalifikowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku których do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 pkt 3.
  • Elektrowni wiatrowych.
  • Strategicznej inwestycji w sektorze naftowym.
  • Przedsięwzięć polegających na realizacji linii kolejowej.
  • Inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
  • Dla inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej oraz inwestycji towarzyszących realizowanych na podstawie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących.

Ponadto należy wspomnieć o innych inwestycjach, czyli:

  • Elektrownie jądrowe – decyzję wydaję GDOŚ
  • Podział, scalanie gruntu – decyzję wydaję starosta, prezydent miasta
  • Grunty stanowiące Lasy Państwowe na użytek rolny – decyzję wydaję dyrektor Lasów Państwowych
  • Pozostałe przedsięwzięcia (znaczna większość) – decyzję wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta

Przykładowe inwestycje miejskie:

  • ciepłociągi,
  • wodociągi,
  • drogi gminne i/lub mosty,
  • hale sportowe, boiska,
  • inne przedsięwzięcia, których Gmina/Miasto jest właścicielem/inwestorem

Kto wydaje decyzję dla inwestycji znajdującej się na terenie dwóch gmin?

W przypadku inwestycji zlokalizowanej na dwóch gminach: DUŚ wydaje organ, na którego leży większa część inwestycji (droga, wodociąg etc.)

Uzyskanie decyzji środowiskowej – Podsumowanie

Wydawanie decyzji środowiskowych dla gminy to kompleksowy proces, mający na celu zabezpieczenie interesów środowiska naturalnego i lokalnej społeczności w przypadku przygotowania i realizacji inwestycji. 

Aktualnie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko decyzję wydaje wójt. 

W ten sposób, poprzez uzyskanie decyzji środowiskowej, gminy mają możliwość prowadzenia zrównoważonego rozwoju, łączącego inwestycje z ochroną przyrody i jakością życia mieszkańców. 

Chcesz wykonać ocenę oddziaływania na środowisko oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia? 

Zapraszamy do kontaktu. Nasza firma specjalizuje się w wykonywaniu tego typu dokumentacji na rzecz różnego rodzaju inwestycji. Z chęcią pomożemy również Tobie.

kto wydaje decyzję środowiskową dla gminy

Zobacz również

Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla farm wiatrowych

Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla farm wiatrowych – kiedy i jak uzyskać?

Farmy wiatrowe należą do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko naturalne. W związku z tym ich budowa na terenie naszego kraju wiąże się z koniecznością uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Uzyskanie tego dokumentu jest niezbędne przed rozpoczęciem inwestycji i ma na celu ocenę wpływu realizacji przedsięwzięcia na otoczenie. Jak uzyskać decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla farm wiatrowych? Dowiesz się tego z poniższego artykułu. Zapraszam do lektury. 
Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla małych elektrowni wodnych

Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla małych elektrowni wodnych (MEW)

Budowa małej elektrowni wodnej (MEW) to złożony proces, wymagający spełnienia wielu warunków prawnych i administracyjnych. Jednym z kluczowych elementów dla inwestycji w energetykę wodną jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wyjaśnimy, czym jest decyzja i dlaczego jest tak istotna dla małych elektrowni wodnych.
przeniesienie decyzji środowiskowej

Przeniesienie decyzji środowiskowej na rzecz innego podmiotu – czy i kiedy jest możliwe?

Często zdarza się, że podmiot, który otrzymał decyzję, niekoniecznie jest tym, który ostatecznie przeprowadzi planowaną inwestycję budowlaną. W związku z tym, zmiany wynikające z przejęć, restrukturyzacji, podziałów, likwidacji, upadłości lub po prostu zmiany strategii rynkowej, mogą wymagać rezygnacji z pierwotnych planów przez jedne podmioty, na rzecz innych przedsiębiorstw. Możliwość przeniesienia decyzji dotyczącej warunków środowiskowych jest reakcją na te dynamiczne zmiany na rynku.