Czy remont drogi i mostu wymaga decyzji środowiskowej? Inwestycje drogowe a środowisko
Ochrona środowiska wymaga dbania o to, by żadna z inwestycji budowlanych nie wpływała zbytnio na środowisko naturalne. W związku z tym wiele przedsięwzięć budowlanych, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko, wymagają decyzji środowiskowej. W tym artykule bliżej przyjrzymy się realizacjom drogowym i odpowiemy na pytanie, czy remont drogi wymaga decyzji środowiskowej.
Inwestycje drogowe a środowisko
Inwestycje drogowe to istotny element rozwoju infrastruktury, poprawiający jakość życia mieszkańców i sprzyjający gospodarce regionu.
Jednakże, wraz z postępem technologicznym i wzrostem liczby pojazdów na drogach, pojawiają się pytania dotyczące ich wpływu na środowisko naturalne. Czy przebudowa i remont drogi również wymaga decyzji środowiskowej?
Czy remont drogi wymaga decyzji środowiskowej?
Remont drogi, choć może wydawać się mniejszym przedsięwzięciem niż budowa nowej trasy, również może wpływać na środowisko. Prace remontowe mogą prowadzić do zakłóceń w ekosystemie, degradacji gleby czy emisji zanieczyszczeń. Dlatego też, w niektórych przypadkach, konieczne jest uzyskanie decyzji środowiskowej.
Zgodnie z art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania przedsięwzięcia.
Jej uzyskanie wymagane jest dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Według polskiego prawa jeśli remontowany odcinek drogi jest większy niż 1 km oraz jest to droga o nawierzchni twardej, decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych jest konieczna. Gdyby była to np. droga gruntowa uzyskanie tego dokumentu nie jest konieczne.
Budowa ścieżki rowerowej przy drodze
W kontekście inwestycji drogowych warto również zwrócić uwagę na rozwijający się trend budowy ścieżek rowerowych. Choć mogą mieć one pozytywny wpływ na środowisko, poprawiając zrównoważony transport, ich budowa również może wiązać się z koniecznością uzyskania decyzji środowiskowej.
Budowa ścieżki rowerowej przy drodze może wymagać zmiany konfiguracji terenu, co może wpływać na lokalny ekosystem. Ponadto konieczne jest zadbanie o minimalizację negatywnego wpływu na roślinność czy zwierzęta żyjące w danym obszarze.
Sama budowa ścieżki nie wymaga duś, natomiast przy wycince należy zastanowić się nad powierzchnią (wycinka powyżej 0,1 ha kwalifikuje się jako przedsięwzięcie OOŚ). Tak samo w przypadku przebudowy, rozbudowy drogi/mostu powyżej 1 km (całe) przedsięwzięcie będzie się do tego kwalifikowało.
Kiedy i jak starać się o decyzję środowiskową dla remontu drogi?
Jeśli planujesz remont drogi i masz wątpliwości co do konieczności uzyskania decyzji środowiskowej, warto skonsultować się z AvesNature.
Wczesna analiza środowiskowa może pomóc w uniknięciu opóźnień i konfliktów związanych z procedurami środowiskowymi.
Aby uzyskać decyzję dotyczącą środowiskowych uwarunkowań, konieczne jest złożenie wniosku do odpowiedniego organu (w większości przypadków będzie to wójt, burmistrz lub prezydent miasta). Wraz z wnioskiem należy dołączyć odpowiednie dokumenty.
Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji drogowych – Podsumowanie
Podsumowując, remont drogi może wymagać decyzji środowiskowej, szczególnie gdy projekt ma potencjał wpływu na otaczające środowisko.
Zarówno budowa nowych tras, jak i prace remontowe powinny być prowadzone z poszanowaniem ekosystemu i zminimalizowanym negatywnym wpływem na środowisko naturalne. Zrozumienie przepisów i kontakt z odpowiednimi organami administracyjnymi to klucz do zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej.
Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu oceny oddziaływania na środowisko?
Skorzystaj ze wsparcia naszych specjalistów, zapraszamy do kontaktu!