03 kwietnia 2025

Stan danych 31.03.2025/2.04.2025

ESRS E1 (cz. 2) – Kluczowe wymogi ujawnieniowe w obszarze zmian klimatu (kontynuacja do części I)

I.                   Ład korporacyjny

Uwzględnianie wyników związanych ze zrównoważonym rozwojem w systemach zachęt – ESRS 2 GOV-3

Zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem strategii wynagrodzeń członków organów administrujących, zarządzających i nadzorczych w firmach. Zgodnie z wymogami ESRS 2 GOV-3, przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawniania informacji dotyczących tego, czy i w jaki sposób kwestie związane z klimatem zostały uwzględnione w wynagrodzeniu kadry zarządzającej. Poniżej szczegóły:

Cele powiązane z wynagrodzeniem

Wymóg dotyczy oceny, czy członkowie kadry zarządzającej oraz organów nadzorczych:

  1. Otrzymują wynagrodzenie powiązane z osiąganiem określonych celów dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych.
  2. Są oceniani pod kątem realizacji celów zrównoważonego rozwoju w bieżącym okresie.

Przedsiębiorstwa powinny jasno wskazać, które cele związane z klimatem (np. neutralność klimatyczna lub redukcja emisji CO2) są uwzględnione w systemach zachęt.

Procent wynagrodzenia związany z celami klimatycznymi

Firmy są zobowiązane do ujawnienia:

  1. Procentowego udziału wynagrodzenia powiązanego z realizacją celów klimatycznych w całkowitym wynagrodzeniu.
  2. W jakim stopniu realizacja tych celów wpływa na bonusy lub inne formy zachęt finansowych.

Wyjaśnienie powiązań

Przedsiębiorstwa muszą wyjaśnić:

  1. Jakie kwestie klimatyczne są uwzględniane w wynagrodzeniu (np. osiągnięcie celów redukcji emisji raportowanych w ramach wymogu E1-4).
  2. W jaki sposób system wynagrodzeń motywuje do realizacji strategii klimatycznych.

Znaczenie wymogu

Obowiązek ujawniania informacji dotyczących ESRS 2 GOV-3:

  1. Wspiera transparentność oraz odpowiedzialność w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
  2. Zachęca kadry zarządzające do aktywnego działania na rzecz klimatu.
  3. Buduje zaufanie inwestorów i interesariuszy do organizacji.

Umieszczenie takich informacji w raporcie ESG nie tylko wspiera zgodność z regulacjami, ale również podkreśla zaangażowanie firmy w działania na rzecz środowiska

II.                 Strategia

Plan przejścia na potrzeby łagodzenia zmiany klimatu zgodnie z ESRS E1-1

Przejście na zrównoważoną gospodarkę i osiągnięcie neutralności klimatycznej to kluczowy cel dla przedsiębiorstw w świetle porozumienia paryskiego. Zgodnie z wymogami ESRS E1-1 firmy powinny ujawniać informacje na temat planu przejścia, wskazując działania łagodzące zmiany klimatyczne. Oto najważniejsze obszary tego wymogu:

  1. Plan przejścia na gospodarkę niskoemisyjną

Firmy muszą wykazać, jak ich strategia i model biznesowy:

  1. Uwzględniają cele redukcji emisji gazów cieplarnianych, które ograniczają globalne ocieplenie do poziomu 1,5°C.
  2. Przyczyniają się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ważne jest uwzględnienie zarówno dawnych, jak i obecnych działań łagodzących oraz strategii na przyszłość.
  1. Kluczowe dźwignie dekarbonizacji

Przedsiębiorstwa powinny szczegółowo opisać:

  1. Zmiany w portfelu produktów i usług – np. przechodzenie na ekologiczne alternatywy.
  2. Wdrażanie nowych technologii – inwestycje w innowacyjne rozwiązania ograniczające emisje w operacjach oraz łańcuchu wartości.
  1. Inwestycje wspierające realizację planu

Ujawnienia powinny obejmować:

  1. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na projekty związane ze zrównoważonym rozwojem.
  2. Odniesienie do kluczowych wskaźników zgodnych z regulacjami unijnymi, w tym taksonomią zrównoważonego finansowania. Przykładowo: inwestycje w odnawialne źródła energii lub technologie sekwestracji CO2.
  1. Zarządzanie ryzykiem związanym z emisjami zamrożonymi

Należy uwzględnić:

  1. Jakościową ocenę emisji gazów cieplarnianych związanych z aktywami o wysokiej emisji.
  2. Wyjaśnienie, jak te emisje mogą wpłynąć na realizację celów redukcji i strategie zarządzania ryzykiem przejściowym.
  1. Integracja planu z ogólną strategią biznesową

Firmy powinny przedstawić:

  1. Jak plan przejścia jest zgodny z ich strategią biznesową i finansowaniem.
  2. Informację, czy plan został zatwierdzony przez organy administracyjne, zarządcze lub nadzorcze. Ważne jest również wskazanie postępów w realizacji planu w bieżącym okresie.
  1. Ujawnienia dotyczące działalności wysokoemisyjnej

Raport powinien zawierać:

  1. Informacje na temat inwestycji w działalności związanej z węglem, ropą naftową i gazem.
  2. Wyjaśnienie, czy firma jest wykluczona z unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.
  1. Brak planu przejścia

Jeżeli firma nie posiada planu przejścia, powinna:

  1. Wskazać zamiar opracowania takiego planu.
  2. Określić przewidywany harmonogram jego przyjęcia.

Podsumowanie: Plan przejścia na potrzeby łagodzenia zmiany klimatu jest nieodzownym elementem raportowania ESG, który buduje transparentność i zaufanie interesariuszy. Właściwie zaplanowane działania oraz ich przejrzyste ujawnienie przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności klimatycznej.

Informacje związane z ESRS 2 SBM-3 i ESRS 2 IRO-1: Ryzyka, szanse i strategia w odniesieniu do zmian klimatu

Raportowanie zgodnie z ESRS 2 SBM-3 i ESRS 2 IRO-1 pozwala przedsiębiorstwom szczegółowo analizować oraz ujawniać istotne ryzyka, szanse i wpływy związane z klimatem, a także ich integrację z modelami biznesowymi i strategiami. Poniżej kluczowe szczegóły i obszary ujawnień.

ESRS 2 SBM-3 – Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich związki ze strategią

 

Informacje związane z ESRS 2 SBM-3 – Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich wzajemne związki ze strategią i z modelem biznesowym

W odniesieniu do każdego zidentyfikowanego istotnego ryzyka związanego z klimatem jednostka wyjaśnia, czy podmiot uważa to ryzyko za ryzyko fizyczne związane z klimatem, czy za ryzyko przejścia związane z klimatem.

Opis odporności strategii i modelu biznesowego w odniesieniu do zmiany klimatu.

 

ESRS 2 IRO-1 – Procesy identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z klimatem

Standard ESRS 2 IRO-1 wprowadza obowiązek ujawniania szczegółowych informacji na temat procesów, które firmy stosują do identyfikacji i oceny wpływów, ryzyk oraz szans związanych ze zmianami klimatycznymi. Jest to kluczowy element strategii zrównoważonego rozwoju, ponieważ pozwala przedsiębiorstwom na lepsze zarządzanie działaniami w obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska.

  1. Cel i znaczenie procesu identyfikacji i oceny

Celem ESRS 2 IRO-1 jest:

  1. Zapewnienie przejrzystości co do metod, które firma wykorzystuje do analizowania wpływu działalności na klimat.
  2. Podkreślenie kluczowych ryzyk i szans związanych z klimatem, które mogą mieć wpływ na działalność operacyjną, finansową i reputację firmy.
  3. Umożliwienie interesariuszom lepszego zrozumienia strategii klimatycznej przedsiębiorstwa.
  1. Opis procesu identyfikacji wpływów, ryzyk i szans

Firma powinna opisać, jak identyfikuje istotne kwestie klimatyczne, w tym:

  1. Metody analizy: Wykorzystywanie narzędzi takich jak analizy scenariuszy (np. zgodnie z wytycznymi TCFD) czy modelowanie zmian klimatycznych.
  2. Zaangażowanie interesariuszy: Uwzględnienie informacji uzyskanych od dostawców, klientów, organizacji pozarządowych oraz innych kluczowych partnerów w łańcuchu wartości.
  3. Zakres analiz: Analiza wpływów w różnych obszarach działalności, takich jak operacje, łańcuch dostaw, a także użytkowanie produktów przez konsumentów.

Proces identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z klimatem to fundament skutecznej strategii klimatycznej. Transparentność oraz zgodność z ESRS 2 IRO-1 pozwalają firmom lepiej integrować zrównoważony rozwój z działalnością operacyjną i decyzjami strategicznymi.

Polityki firmy związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do niej – ESRS E1-2

Polityki klimatyczne są kluczowym elementem strategii każdej firmy dążącej do zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z wymogami ESRS E1-2, przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawnienia swoich polityk dotyczących zarządzania istotnymi wpływami na klimat, a także związanymi z nimi ryzykami i szansami.

  1. Zakres polityk klimatycznych

Przedsiębiorstwa powinny wyjaśnić:

  1. Czy i w jaki sposób prowadzą polityki dotyczące identyfikacji, oceny oraz naprawy skutków wynikających z wpływów na zmiany klimatu.
  2. W jakim stopniu ich polityki odnoszą się do zarządzania ryzykiem oraz wykorzystywania szans związanych z łagodzeniem skutków zmiany klimatu i adaptacją do niej.

2. Kluczowe obszary polityk

Polityki klimatyczne powinny być zgodne z wymogami ESRS 2 MDR-P, a ich zakres może obejmować następujące obszary:

  1. Łagodzenie zmiany klimatu: Działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz realizację celów zrównoważonego rozwoju zgodnie z Porozumieniem Paryskim.
  2. Przystosowanie się do zmiany klimatu: Wdrażanie inicjatyw mających na celu adaptację działalności do skutków zmian klimatycznych (np. odporność infrastruktury, zarządzanie ryzykiem klimatycznym).
  3. Efektywność energetyczna: Poprawa efektywności wykorzystania energii w operacjach firmy poprzez modernizację procesów i wdrażanie technologii niskoemisyjnych.
  4. Wykorzystywanie energii odnawialnej: Promowanie odnawialnych źródeł energii i zwiększanie ich udziału w działalności firmy, co może obejmować zakup zielonej energii lub inwestowanie w fotowoltaikę, energię wiatrową i inne technologie.
  5. Inne istotne obszary: Dostosowanie polityk do specyfiki działalności firmy, takich jak zarządzanie odpadami, ochrona zasobów wodnych czy działania wspierające bioróżnorodność.
  6. Zgodność z regulacjami i standardami
  1. Polityki powinny być zgodne z lokalnymi i międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi klimatu, np. regulacjami UE oraz Rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/2139.
  2. Istotne jest również dostosowanie polityk do wymogów dyrektywy CSRD oraz celów systematyki zrównoważonego finansowania.
  1. Przejrzystość i wdrożenie polityk

Przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawnienia:

  1. Szczegółowych informacji o sposobie wdrażania polityk w działalności operacyjnej i strategicznej.
  2. Celów polityk oraz metod monitorowania ich realizacji.
  3. Poziomu zaangażowania interesariuszy i organów zarządczych w ich rozwój i egzekwowanie.
  1. Wpływ na zrównoważony rozwój

Polityki te nie tylko pomagają w zarządzaniu wpływem firmy na klimat, ale również:

  1. Umożliwiają skuteczne zarządzanie ryzykami finansowymi i operacyjnymi.
  2. Wspierają budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako odpowiedzialnej ekologicznie.

Podsumowanie: Polityki klimatyczne zgodne z ESRS E1-2 są fundamentem efektywnego zarządzania wpływami, ryzykami i szansami związanymi ze zmianami klimatycznymi. Przejrzystość, zgodność z regulacjami i aktywne wdrażanie tych polityk zwiększają wiarygodność firmy i jej wartość w oczach interesariuszy.

E1-3 – Działania i zasoby w odniesieniu do polityki klimatycznej

W kontekście raportowania ESG zgodnie z wymogami ESRS E1-3, firmy są zobowiązane do ujawniania szczegółowych informacji dotyczących działań podejmowanych w celu łagodzenia zmiany klimatu oraz przystosowania się do jej skutków. Transparentność w tym zakresie odzwierciedla zaangażowanie przedsiębiorstwa w realizację celów zrównoważonego rozwoju

  1. Opis działań związanych z polityką klimatyczną

Firmy powinny szczegółowo opisać:

  1. Działania związane z łagodzeniem zmiany klimatu, takie jak:
    1. Redukcja emisji gazów cieplarnianych poprzez modernizację procesów produkcyjnych.
    2. Wdrażanie technologii niskoemisyjnych i promowanie korzystania z odnawialnych źródeł energii.
    3. Inicjatywy opierające się na dźwigni dekarbonizacji, np. sadzenie lasów w celu sekwestracji dwutlenku węgla.
  1. Inicjatywy związane z przystosowaniem się do zmiany klimatu, w tym:
    1. Wzmocnienie odporności infrastruktury na skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych.
    2. Implementacja strategii zarządzania ryzykiem klimatycznym.

Źródła:

  1. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202302772

  1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R2139#app_A
  2. ING Bank Śląski S.A. –esg.ing.pl

 

Opracowanie treści ujawnień  : Edyta Szpanier