03 kwietnia 2025
Stan danych 31.03.2025/2.04.2025
ESRS E1 (cz. 2) – Kluczowe wymogi ujawnieniowe w obszarze zmian klimatu (kontynuacja do części I)
I. Ład korporacyjny
Uwzględnianie wyników związanych ze zrównoważonym rozwojem w systemach zachęt – ESRS 2 GOV-3
Zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem strategii wynagrodzeń członków organów administrujących, zarządzających i nadzorczych w firmach. Zgodnie z wymogami ESRS 2 GOV-3, przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawniania informacji dotyczących tego, czy i w jaki sposób kwestie związane z klimatem zostały uwzględnione w wynagrodzeniu kadry zarządzającej. Poniżej szczegóły:
Cele powiązane z wynagrodzeniem
Wymóg dotyczy oceny, czy członkowie kadry zarządzającej oraz organów nadzorczych:
- Otrzymują wynagrodzenie powiązane z osiąganiem określonych celów dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych.
- Są oceniani pod kątem realizacji celów zrównoważonego rozwoju w bieżącym okresie.
Przedsiębiorstwa powinny jasno wskazać, które cele związane z klimatem (np. neutralność klimatyczna lub redukcja emisji CO2) są uwzględnione w systemach zachęt.
Procent wynagrodzenia związany z celami klimatycznymi
Firmy są zobowiązane do ujawnienia:
- Procentowego udziału wynagrodzenia powiązanego z realizacją celów klimatycznych w całkowitym wynagrodzeniu.
- W jakim stopniu realizacja tych celów wpływa na bonusy lub inne formy zachęt finansowych.
Wyjaśnienie powiązań
Przedsiębiorstwa muszą wyjaśnić:
- Jakie kwestie klimatyczne są uwzględniane w wynagrodzeniu (np. osiągnięcie celów redukcji emisji raportowanych w ramach wymogu E1-4).
- W jaki sposób system wynagrodzeń motywuje do realizacji strategii klimatycznych.
Znaczenie wymogu
Obowiązek ujawniania informacji dotyczących ESRS 2 GOV-3:
- Wspiera transparentność oraz odpowiedzialność w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
- Zachęca kadry zarządzające do aktywnego działania na rzecz klimatu.
- Buduje zaufanie inwestorów i interesariuszy do organizacji.
Umieszczenie takich informacji w raporcie ESG nie tylko wspiera zgodność z regulacjami, ale również podkreśla zaangażowanie firmy w działania na rzecz środowiska
II. Strategia
Plan przejścia na potrzeby łagodzenia zmiany klimatu zgodnie z ESRS E1-1
Przejście na zrównoważoną gospodarkę i osiągnięcie neutralności klimatycznej to kluczowy cel dla przedsiębiorstw w świetle porozumienia paryskiego. Zgodnie z wymogami ESRS E1-1 firmy powinny ujawniać informacje na temat planu przejścia, wskazując działania łagodzące zmiany klimatyczne. Oto najważniejsze obszary tego wymogu:
- Plan przejścia na gospodarkę niskoemisyjną
Firmy muszą wykazać, jak ich strategia i model biznesowy:
- Uwzględniają cele redukcji emisji gazów cieplarnianych, które ograniczają globalne ocieplenie do poziomu 1,5°C.
- Przyczyniają się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ważne jest uwzględnienie zarówno dawnych, jak i obecnych działań łagodzących oraz strategii na przyszłość.
- Kluczowe dźwignie dekarbonizacji
Przedsiębiorstwa powinny szczegółowo opisać:
- Zmiany w portfelu produktów i usług – np. przechodzenie na ekologiczne alternatywy.
- Wdrażanie nowych technologii – inwestycje w innowacyjne rozwiązania ograniczające emisje w operacjach oraz łańcuchu wartości.
- Inwestycje wspierające realizację planu
Ujawnienia powinny obejmować:
- Nakłady inwestycyjne przeznaczone na projekty związane ze zrównoważonym rozwojem.
- Odniesienie do kluczowych wskaźników zgodnych z regulacjami unijnymi, w tym taksonomią zrównoważonego finansowania. Przykładowo: inwestycje w odnawialne źródła energii lub technologie sekwestracji CO2.
- Zarządzanie ryzykiem związanym z emisjami zamrożonymi
Należy uwzględnić:
- Jakościową ocenę emisji gazów cieplarnianych związanych z aktywami o wysokiej emisji.
- Wyjaśnienie, jak te emisje mogą wpłynąć na realizację celów redukcji i strategie zarządzania ryzykiem przejściowym.
- Integracja planu z ogólną strategią biznesową
Firmy powinny przedstawić:
- Jak plan przejścia jest zgodny z ich strategią biznesową i finansowaniem.
- Informację, czy plan został zatwierdzony przez organy administracyjne, zarządcze lub nadzorcze. Ważne jest również wskazanie postępów w realizacji planu w bieżącym okresie.
- Ujawnienia dotyczące działalności wysokoemisyjnej
Raport powinien zawierać:
- Informacje na temat inwestycji w działalności związanej z węglem, ropą naftową i gazem.
- Wyjaśnienie, czy firma jest wykluczona z unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.
- Brak planu przejścia
Jeżeli firma nie posiada planu przejścia, powinna:
- Wskazać zamiar opracowania takiego planu.
- Określić przewidywany harmonogram jego przyjęcia.
Podsumowanie: Plan przejścia na potrzeby łagodzenia zmiany klimatu jest nieodzownym elementem raportowania ESG, który buduje transparentność i zaufanie interesariuszy. Właściwie zaplanowane działania oraz ich przejrzyste ujawnienie przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności klimatycznej.
Informacje związane z ESRS 2 SBM-3 i ESRS 2 IRO-1: Ryzyka, szanse i strategia w odniesieniu do zmian klimatu
Raportowanie zgodnie z ESRS 2 SBM-3 i ESRS 2 IRO-1 pozwala przedsiębiorstwom szczegółowo analizować oraz ujawniać istotne ryzyka, szanse i wpływy związane z klimatem, a także ich integrację z modelami biznesowymi i strategiami. Poniżej kluczowe szczegóły i obszary ujawnień.
ESRS 2 SBM-3 – Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich związki ze strategią
Informacje związane z ESRS 2 SBM-3 – Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich wzajemne związki ze strategią i z modelem biznesowym
W odniesieniu do każdego zidentyfikowanego istotnego ryzyka związanego z klimatem jednostka wyjaśnia, czy podmiot uważa to ryzyko za ryzyko fizyczne związane z klimatem, czy za ryzyko przejścia związane z klimatem.
Opis odporności strategii i modelu biznesowego w odniesieniu do zmiany klimatu.
ESRS 2 IRO-1 – Procesy identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z klimatem
Standard ESRS 2 IRO-1 wprowadza obowiązek ujawniania szczegółowych informacji na temat procesów, które firmy stosują do identyfikacji i oceny wpływów, ryzyk oraz szans związanych ze zmianami klimatycznymi. Jest to kluczowy element strategii zrównoważonego rozwoju, ponieważ pozwala przedsiębiorstwom na lepsze zarządzanie działaniami w obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska.
- Cel i znaczenie procesu identyfikacji i oceny
Celem ESRS 2 IRO-1 jest:
- Zapewnienie przejrzystości co do metod, które firma wykorzystuje do analizowania wpływu działalności na klimat.
- Podkreślenie kluczowych ryzyk i szans związanych z klimatem, które mogą mieć wpływ na działalność operacyjną, finansową i reputację firmy.
- Umożliwienie interesariuszom lepszego zrozumienia strategii klimatycznej przedsiębiorstwa.
- Opis procesu identyfikacji wpływów, ryzyk i szans
Firma powinna opisać, jak identyfikuje istotne kwestie klimatyczne, w tym:
- Metody analizy: Wykorzystywanie narzędzi takich jak analizy scenariuszy (np. zgodnie z wytycznymi TCFD) czy modelowanie zmian klimatycznych.
- Zaangażowanie interesariuszy: Uwzględnienie informacji uzyskanych od dostawców, klientów, organizacji pozarządowych oraz innych kluczowych partnerów w łańcuchu wartości.
- Zakres analiz: Analiza wpływów w różnych obszarach działalności, takich jak operacje, łańcuch dostaw, a także użytkowanie produktów przez konsumentów.
Proces identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z klimatem to fundament skutecznej strategii klimatycznej. Transparentność oraz zgodność z ESRS 2 IRO-1 pozwalają firmom lepiej integrować zrównoważony rozwój z działalnością operacyjną i decyzjami strategicznymi.
Polityki firmy związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do niej – ESRS E1-2
Polityki klimatyczne są kluczowym elementem strategii każdej firmy dążącej do zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z wymogami ESRS E1-2, przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawnienia swoich polityk dotyczących zarządzania istotnymi wpływami na klimat, a także związanymi z nimi ryzykami i szansami.
- Zakres polityk klimatycznych
Przedsiębiorstwa powinny wyjaśnić:
- Czy i w jaki sposób prowadzą polityki dotyczące identyfikacji, oceny oraz naprawy skutków wynikających z wpływów na zmiany klimatu.
- W jakim stopniu ich polityki odnoszą się do zarządzania ryzykiem oraz wykorzystywania szans związanych z łagodzeniem skutków zmiany klimatu i adaptacją do niej.
2. Kluczowe obszary polityk
Polityki klimatyczne powinny być zgodne z wymogami ESRS 2 MDR-P, a ich zakres może obejmować następujące obszary:
- Łagodzenie zmiany klimatu: Działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz realizację celów zrównoważonego rozwoju zgodnie z Porozumieniem Paryskim.
- Przystosowanie się do zmiany klimatu: Wdrażanie inicjatyw mających na celu adaptację działalności do skutków zmian klimatycznych (np. odporność infrastruktury, zarządzanie ryzykiem klimatycznym).
- Efektywność energetyczna: Poprawa efektywności wykorzystania energii w operacjach firmy poprzez modernizację procesów i wdrażanie technologii niskoemisyjnych.
- Wykorzystywanie energii odnawialnej: Promowanie odnawialnych źródeł energii i zwiększanie ich udziału w działalności firmy, co może obejmować zakup zielonej energii lub inwestowanie w fotowoltaikę, energię wiatrową i inne technologie.
- Inne istotne obszary: Dostosowanie polityk do specyfiki działalności firmy, takich jak zarządzanie odpadami, ochrona zasobów wodnych czy działania wspierające bioróżnorodność.
- Zgodność z regulacjami i standardami
- Polityki powinny być zgodne z lokalnymi i międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi klimatu, np. regulacjami UE oraz Rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/2139.
- Istotne jest również dostosowanie polityk do wymogów dyrektywy CSRD oraz celów systematyki zrównoważonego finansowania.
- Przejrzystość i wdrożenie polityk
Przedsiębiorstwa mają obowiązek ujawnienia:
- Szczegółowych informacji o sposobie wdrażania polityk w działalności operacyjnej i strategicznej.
- Celów polityk oraz metod monitorowania ich realizacji.
- Poziomu zaangażowania interesariuszy i organów zarządczych w ich rozwój i egzekwowanie.
- Wpływ na zrównoważony rozwój
Polityki te nie tylko pomagają w zarządzaniu wpływem firmy na klimat, ale również:
- Umożliwiają skuteczne zarządzanie ryzykami finansowymi i operacyjnymi.
- Wspierają budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako odpowiedzialnej ekologicznie.
Podsumowanie: Polityki klimatyczne zgodne z ESRS E1-2 są fundamentem efektywnego zarządzania wpływami, ryzykami i szansami związanymi ze zmianami klimatycznymi. Przejrzystość, zgodność z regulacjami i aktywne wdrażanie tych polityk zwiększają wiarygodność firmy i jej wartość w oczach interesariuszy.
E1-3 – Działania i zasoby w odniesieniu do polityki klimatycznej
W kontekście raportowania ESG zgodnie z wymogami ESRS E1-3, firmy są zobowiązane do ujawniania szczegółowych informacji dotyczących działań podejmowanych w celu łagodzenia zmiany klimatu oraz przystosowania się do jej skutków. Transparentność w tym zakresie odzwierciedla zaangażowanie przedsiębiorstwa w realizację celów zrównoważonego rozwoju
- Opis działań związanych z polityką klimatyczną
Firmy powinny szczegółowo opisać:
- Działania związane z łagodzeniem zmiany klimatu, takie jak:
-
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych poprzez modernizację procesów produkcyjnych.
- Wdrażanie technologii niskoemisyjnych i promowanie korzystania z odnawialnych źródeł energii.
- Inicjatywy opierające się na dźwigni dekarbonizacji, np. sadzenie lasów w celu sekwestracji dwutlenku węgla.
- Inicjatywy związane z przystosowaniem się do zmiany klimatu, w tym:
-
- Wzmocnienie odporności infrastruktury na skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych.
- Implementacja strategii zarządzania ryzykiem klimatycznym.
Źródła:
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202302772
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R2139#app_A
- ING Bank Śląski S.A. –esg.ing.pl
Opracowanie treści ujawnień : Edyta Szpanier