08 kwietnia 2025
Stan prawny na 26-03-2025
Zmiany w Pakiecie Omnibus (cz. 1)
Aktualizacja Pakietu Omnibus
Pakiet Omnibus z 26 lutego 2025 r. wprowadza istotne zmiany mające na celu uproszczenie przepisów UE i zwiększenie konkurencyjności. Oto najważniejsze zmiany:
- Uproszczenie raportowania zrównoważonego rozwoju:
- Obowiązki raportowania ESG (Environmental, Social, Governance) zostały skoncentrowane na największych firmach, które mają największy wpływ na środowisko i społeczeństwo.
- Mniejsze firmy zostały zwolnione z niektórych wymogów, co zmniejsza ich obciążenia administracyjne.
- Zmiany w mechanizmie dostosowania granicznego emisji węgla (CBAM):
- Wprowadzono uproszczenia dla małych importerów CBAM, takich jak próg de minimis dla importu poniżej 50 ton masy.
- Zwiększono efektywność CBAM poprzez wzmocnienie przepisów antynadużyciowych i uproszczenie procedur.
- Redukcja obciążeń administracyjnych:
- Komisja Europejska zobowiązała się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych o 25% dla wszystkich firm, a o 35% dla małych i średnich przedsiębiorstw (SME) do 2029 roku.
- Zmiany w programach inwestycyjnych UE:
- Ułatwiono dostęp do programów inwestycyjnych, takich jak InvestEU, aby wspierać innowacje i rozwój przedsiębiorstw.
- Przesunięcie terminów:
- Przesunięto terminy stosowania wymogów raportowania CSRD dla firm, które miały rozpocząć raportowanie w 2026 i 2027 roku, na późniejsze lata.
Oto bardziej szczegółowe informacje dotyczące zmian mających na celu uproszczenie przepisów UE i zwiększenie konkurencyjności:
- Zmiany w dyrektywie CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive):
- Przesunięcie terminów stosowania wymogów raportowania dla firm, które miały rozpocząć raportowanie w 2026 i 2027 roku, na późniejsze lata.
- Skoncentrowanie obowiązków raportowania na największych firmach, które mają największy wpływ na środowisko i społeczeństwo.
- Zmiany w dyrektywie CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive):
- Przesunięcie terminu transpozycji i pierwszej fali stosowania wymogów na rok 2028.
- Uproszczenie wymogów dotyczących należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Zmiany w mechanizmie CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism):
- Wprowadzenie progu de minimis dla małych importerów, takich jak import poniżej 50 ton masy.
- Wzmocnienie przepisów antynadużyciowych i uproszczenie procedur.
- Zmiany w regulacji InvestEU:
- Ułatwienie dostępu do programów inwestycyjnych, aby wspierać innowacje i rozwój przedsiębiorstw.
- Zwiększenie efektywności programów inwestycyjnych poprzez uproszczenie procedur.
- Redukcja obciążeń administracyjnych:
- Komisja Europejska zobowiązała się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych o 25% dla wszystkich firm, a o 35% dla małych i średnich przedsiębiorstw (SME) do 2029 roku.
- Konsultacje publiczne:
- Projekt delegowanego aktu zmieniającego ujawnienia w ramach taksonomii klimatycznej i środowiskowej został udostępniony do konsultacji publicznych.
Pakiet Omnibus – jak firmy skorzystają z tej propozycji?
Firmy w całej UE – zarówno duże, jak i małe – skorzystają na uproszczeniach wprowadzonych przez pakiet Omnibus. Jeśli zostanie on przyjęty i wdrożony zgodnie z dzisiejszymi założeniami, oszczędności administracyjne szacuje się konserwatywnie na około 6,3 miliarda euro rocznie, a dodatkowa mobilizacja publicznej i prywatnej zdolności inwestycyjnej wyniesie 50 miliardów euro, wspierając priorytety polityczne.
Dzisiejszy Pakiet Omnibus chroni MŚP przed nadmiernymi wymaganiami dotyczącymi udostępniania informacji o zrównoważonym rozwoju, które otrzymują, będąc częścią łańcuchów wartości większych firm lub instytucji finansowych, takich jak banki, objętych zakresem CSRD i CSDDD. Wszystkie firmy zatrudniające do 1000 pracowników i osiągające obrót do 50 milionów euro będą poza zakresem CSRD.
W przypadku firm objętych zakresem (zatrudniających powyżej 1000 pracowników i osiągających obrót powyżej 50 milionów euro) Komisja przyjmie akt delegowany w celu rewizji i uproszczenia istniejących standardów raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS). Proponowane przepisy CSRD wprowadzają także odstępstwa dla firm z ponad 1000 pracowników i obrotem poniżej 450 milionów euro, umożliwiając dobrowolne raportowanie zgodnie z Taksonomią oraz kładąc większy nacisk na finansowanie transformacji poprzez wprowadzenie możliwości raportowania częściowego dostosowania do Taksonomii.
Dzisiejsza propozycja, poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych, wzmacnia konkurencyjność firm w UE, jednocześnie pozwalając firmom spoza zakresu CSRD dobrowolnie raportować kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, jeśli tego chcą (dobrowolne standardy dla firm nieobjętych CSRD oraz dobrowolne raportowanie Taksonomii UE dla firm poniżej określonych progów).
Uproszczone obowiązki należytej staranności przyniosą korzyści zarówno bardzo dużym firmom (w tym grupom kapitałowym, systemom licencyjnym i franczyzowym) objętym zakresem CSDDD (około 6000 firm z UE i 900 spoza UE), jak i ich partnerom w łańcuchu wartości, w tym MŚP i mniejszym spółkom średniej wielkości (tj. firmom zatrudniającym nie więcej niż 500 pracowników).
Zmiany w ramach CSDDD, takie jak rozszerzenie maksymalnej harmonizacji, uproszczenie zaangażowania interesariuszy oraz doprecyzowanie i lepsze dostosowanie do CSRD obowiązków dotyczących przyjmowania planów transformacji klimatycznej, przyniosą dodatkowe korzyści.
Jaki jest zakres nowej CSRD?
Obecnie CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) obejmuje wszystkie duże przedsiębiorstwa, które spełniają co najmniej dwa z trzech następujących kryteriów: 50 milionów euro rocznego przychodu netto, 25 milionów euro całkowitego bilansu, 250 pracowników, a także MŚP, których papiery wartościowe są notowane na regulowanym rynku UE.
Jednakże wiele przedsiębiorstw i organizacji branżowych zasugerowało Komisji, że zakres powinien zostać zmieniony, aby wykluczyć mniejsze firmy. Raport Maria Draghiego dotyczący konkurencyjności również podkreślił, że przepisy nakładają nieproporcjonalnie wysokie obciążenia na MŚP i małe przedsiębiorstwa średniej wielkości w porównaniu do większych firm.
Dzisiejsza propozycja zmniejsza obecny zakres CSRD do dużych firm zatrudniających powyżej 1000 pracowników (czyli przedsiębiorstw, które zatrudniają ponad 1000 osób i mają roczny przychód powyżej 50 milionów euro lub bilans powyżej 25 milionów euro). Takie firmy będą zobowiązane do raportowania zgodnie z Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), które również zostaną zrewidowane i uproszczone.
Firmy, które nie znajdują się w zakresie CSRD (tj. przedsiębiorstwa zatrudniające do 1000 pracowników), mogą dobrowolnie zdecydować się na raportowanie na podstawie uproszczonego, dobrowolnego standardu, który zostanie przyjęty przez Komisję i opracowany w oparciu o dobrowolne standardy dla MŚP (VSME) stworzone przez EFRAG.
Komisja szacuje, że propozycja zmniejszy liczbę firm objętych zakresem CSRD o 80%.
Źródła: https://commission.europa.eu/news/commission-proposes-cut-red-tape-and-simplify-business-environment-2025-02-26_en https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/en/qanda_25_615/QANDA_25_615_EN.pdf